Calciul și refacerea musculară

Majoritatea oamenilor cunosc legătura dintre calciu și sistemul osos, cât și importanța calciului pentru oase, însă nu foarte mulți cunosc rolul nutrientului în buna funcționare a mușchilor. Calciul este responsabil atât de refacerea țesutului muscular, cât și de creșterea masei musculare, iar apariția unui deficit de calciu influențează modul în care funcționează mușchii.

Fie că vorbim despre antrenamentul recomandat zi de zi, fie că se pune problema antrenamentului sportiv de performanță, calciul este unul dintre mineralele care stau la baza bunei funcționări musculare. Din nefericire, acesta este un element care se pierde foarte ușor prin urină și transpirație, iar corpul nu îl poate produce singur.

Efectele deficitului de calciu asupra activității musculare


Atleții apelează constant la suplimente de calciu și vitamina D, cea din urmă având un rol important în fixarea calciului. Atunci când antrenamentul realizat este unul intensiv, calciul se pierde atât prin transpirație, cât și atunci când se încordează mușchii. Calciul influențează procesul de contractare și de relaxare musculară, iar atunci când aportul de calciu este prea mic, pot apărea crampe și spasme musculare.

Contracția normală a mușchiului apare atunci când creierul trimite semnalele electrice către acesta: ionii de calciu și proteinele musculare dintr-o celulă interacționează, iar mușchiul se contractă. Atunci când lipsesc ionii de calciu, nervii fie nu mai transmit semnalele nervoase către mușchi, fie le transmit parțial sau transmit semnale inexistente (astfel apar cârceii). Mușchii fie nu se mai pot mișca, fie apare o contracție necontrolată a acestora. Întreruperea mecanismului poate cauza spasme, iar mușchiul în sine poate fi senzibilizat.

Crampele musculare sunt de cele mai multe ori dureroase și reprezintă contracții musculare bruște. Spasmul muscular se instalează fără stimulare prealabilă sau cu creșterea intensității, se manifestă timp de câteva minute, iar apoi intensitatea sa scade. Cel mai frecvent sunt localizate la nivelul gambelor, al picioarelor și al mâinilor.

Alte efectele pe care le are deficitul de calciu asupra musculaturii sunt dificultățile la înghițirea alimentelor, senzații de amorțeli și furnicături ale membrelor. În formele severe de deficit de calciu apare tetania, reprezentată de contracții ce cuprind cea mai mare parte a musculaturii corpului, inclusiv cea respiratorie. Acestea pot pune chiar în pericol viața persoanei respective.

Recuperarea musculară cu ajutorul calciului

Menținerea unui nivel optim al calciului în organism se realizează atât prin abordarea unei alimentații echilibrate, cât și prin realizarea corectă a exercițiilor fizice și administrarea de suplimente alimentare. Refacerea în cazul febrei și a crampelor musculare se realizează treptat, cu ajutorul unui aport ridicat de calciu, vitamina D, dar și alimente bogate în proteine și exerciții fizice a căror intensitate crește în timp.

Ameliorarea spasmelor musculare se poate face cu ajutorul alimentelor bogate în calciu precum fructele de mare și peștele, alunele, cerealele, pătrunjelul, susanul, varza și lactatele. Un aspect important de reținut este faptul că organismul absoarbe mai bine calciul atunci când facem sport, iar femeile care practică sporturi au nevoie de un aport mai mare de calciu decât bărbații, din motive hormonale.

Specialiştii spun că dintre sursele naturale de calciu laptele este cel mai bun aliment pentru consumul după o sesiune de efort fizic susţinut. O cană de lapte (250 ml) conţine 290 mg calciu, 107 mg sodiu, 8 g proteine, 13 g carbohidraţi şi 8 g grăsime. Această combinaţie naturală accelerează refacerea musculară şi scurtează timpul de repaos necesar până la urmărorul antrenament. De asemenea, laptele s-a dovedit mai eficient decât apa în procesul de rehidratare după exerciţiul fizic susţinut.

În cazul în care calciul este administrat sub forma suplimentelor alimentare, nu trebuie pierdută din vedere interacţiunea sa cu alte elemente chimice. Spre exemplu, atunci cand se trateaza un deficit de calciu, in tratament trebuie inclusa si vitamina D, aceasta favorizând absorbția calciului.