Calciul si vitamina D, aliații oaselor sănătoase

Calciul și vitamina D sunt elemente esențiale pentru buna funcționare a organismului uman. Calciul se regăsește în proporție de 99% în oase și dinți, iar fixarea acestuia se realizează cu ajutorul vitaminei D3. Odată cu înaintarea în vârstă, devine din ce în ce mai greu pentru corpul uman să mențină un nivel optim al mineralelor necesare, motiv pentru care se recomandă o alimentație echilibrată și administrarea unor suplimente care să ajute procesul de mineralizare osoasă.

În cazul unui aport insuficient de calciu și vitamina D, se începe pierderea progresivă a matricei osoase. Această demineralizare osoasă este cunoscută sub numele de osteoporoză, fiind o afecțiune întâlnită în special la femei. Deși de cele mai multe ori este asociată cu persoanele trecute de vârsta de 40 de ani, osteoporoza afectează și persoanele tinere care au deficit de calciu în urma unui stil de viață nesănătos.

Importanța calciului în menținerea sănătății oaselor

Pe lângă rolul important pe care îl are în mineralizarea osoasă, calciul intervine în coagularea sângelui, în contracția musculară, activitatea cardiacă, transmiterea impulsurilor nervoase, dar și în inducerea secreției hormonale. Deși îndeplinește numeroase funcții în organismul uman, acesta nu îl poate produce singur și îl elimină foarte ușor prin transpirație și urină. Calciul are un rol important în menținerea densității oaselor, în special după vârsta de 30 de ani, când o parte dintre celulele osoase încep să resoarbă matricea osoasă. Din acel moment, organismul trebuie susținut cu un aport optim de calciu, pentru a evita ca oasele să devină fragile și poroase.

Cantitatea de calciu necesară corpului diferă în funcție de vârstă și sex, Fundația Națională pentru Osteoporoză recomandând oamenilor sub 50 de ani un aport zilnic de calciu de 1000mg, iar celor peste această vârstă, 1200mg de calciu.

Menținerea valorilor optime ale calciului se realizează printr-o alimentație sănătoasă și echilibrată, prin mișcarea fizică, dar și cu ajutorul suplimentelor ce conțin calciu și vitamina D. O alimentație bogată în calciu va cuprinde produse precum lactatele cu grăsimi scăzute (laptele, iaurtul, brânza), spanacul și varza, sardinele și somonul, broccoli, carnea slabă de pui sau de curcan, fasolea și portocalele.

Rolul vitaminei D în organism

Vitamina D, în special D3, cunoscută sub numele de colecalciferol, are un rol important în absorbția calciului, sprijinirea imunității și vindecarea inflamației. Spre deosebire de calciu, organismul uman produce în mod natural această vitamină atunci când este expus la soare.

Pielea este cea care produce vitamina D cu ajutorul razelor ultra-violete (UVB), iar corpul este capabil să stocheze vitamina pentru utilizarea sa pe un timp mai îndelungat. Cu toate acestea, expunerea excesivă poate duce la apariția altor probleme și complicații, inclusiv la apariția cancerului de piele. Din acest motiv, deficitul de vitamina D este tot mai întâlnit și conduce la o slabă absorbție a calciului și, implicit, la slăbirea oaselor în timp.

Persoanele cu vârsta sub 50 de ani au nevoie de un aport zilnic de vitamina D cuprins între 400 și 800 unități, în timp ce persoanele peste vârsta menționată au nevoie de 800 – 1000 de unități. Alimentele care conțin o cantitate semnificativă de vitamina D sunt salatele, spanacul, broccoli, varza. Pe lângă rolul important pe care îl au în susținerea calciului să se fixeze în oase, acestea ajută și la prevenirea bolilor cronice precum cancerul, diabetul insulinodependent, artrita reumatoidă, bolile autoimune sau scleroza multiplă.

Odată cu înaintarea în vârstă, absorbția de vitamina D și calciu este îngreunată, iar simpla alimentație sănătoasă nu poate susține procesul de mineralizarea osoasă. În cazul persoanelor care suferă de deficit de calciu, sunt recomandate suplimentele nutritive care ajuta la fixarea calciului în oase și aduc un aport de vitamina D.