Secretele unui stil de viață sănătos, fără riscul osteoporozei

Osteoporoza este o afecțiune din ce în ce mai frecventă și care afectează atât femeile, cât și bărbații. Afecțiunea este caracterizată de scăderea masei osoase, fapt ce duce la fragilitatea oaselor și la creșterea riscului de fracturi bruște. Osteoporoza apare în primul rând ca urmare a deficitului de calciu ce începe să se manifeste odată cu înaintarea în vârstă.

Lipsa calciului duce la micșorarea densității osoase și poate fi recunoscută printr-o serie de simptome precum dureri ale oaselor și ale musculaturii, unghii fragile, piele aspră, dureri de cap, senzații de amorțeală și furnicături la nivelul membrelor, oboseală constantă și insomnii. Dintre simptomele severe ale deficitului de calciu amintim contracțiile musculare prelungite și necontrolate. Primele simptome observabile ale osteoporozei includ pierderea în înălțime, durerile de spate și de gât, iar mai apoi fracturile bruște.

Factorii care duc la apariția acestei afecțiuni țin atât de elemente precum genul, bolile tiroidiene sau masa corporală, cât și de elemente ce țin de stilul de viață. Acestea din urmă pot fi foarte ușor schimbate astfel încât să se aducă un aport de calciu și vitamina D pentru o îmbunătățire a stării oaselor. Printre factorii ce țin de stilul de viață se află nivelul de activitate fizică, nivelul de calciu și vitamina D din organism, fumatul, tulburările alimentare (precum anorexia și bulimia), abuzul de alcool și consumul anumitor medicamente.

Alegerile care previn osteoporoza

Foarte important în menținerea unui nivel optim al nivelului de calciu din organism este regimul alimentar. O alimentație echilibrată și sănătoasă trebuie să fie adoptată încă din copilărie, deoarece masa osoasă începe să se formeze în perioada pubertății, maximul densității osoase fiind atins în jurul vârstei de 20 de ani. După această vârstă, masa osoasă începe să scadă treptat.

Doza zilnică de calciu recomandată pentru un adult este de 1200 mg si poate fi obținută prin consumul de alimente precum lactatele, varza, semințele de susan, fasolea, peștele, nucile și portocalele, cerealele integrale și germenii de grâu. Vitamina D, cea care ajută la fixarea calciului în organism, poate fi obținută prin expunerea la soare, dar și din alimente precum ouăle, peștele gras, cerealele și laptele.

Un stil de viață sănătos este caracterizat și de activitatea fizică depusă zilnic. Cele mai bune exerciții recomandate pentru a preveni osteoporoza sunt cele de forță, realizate cu greutăți. Pentru o persoană sedentară, începerea antrenamentelor fizice trebuie să se realizeze crescând treptat intensitatea exercițiilor. Mersul pe jos, alergatul, tenisul și dansul sunt de asemenea de ajutor, menținând funcționarea în parametri normali a mușchilor și articulațiilor, dar și densitatea optimă a oaselor.

Doza zilnică recomandată de calciu poate fi atinsă și cu ajutorul suplimentelor alimentare care conțin și vitamina D, un ajutor de absorbție a calciului în organism. Consumul regulat de calciu sub forma suplimentelor este esențial în timpul copilăriei și al adolescenței, dar și în timpul menopauzei, în cazul femeilor.

Există o serie de obiceiuri care dăunează organismului și care au efecte nocive asupra oaselor în mod special. Spre exemplu, alcoolul și substanțele incluse în țigări blochează capacitatea de asimilare a calciului și fixarea sa în oase. Sunt recomandate renunțarea la fumat și limitarea consumului de alcool, odată cu evitarea excesului de sare și alimente prăjite.

Alimentația sănătoasă, activitatea fizică și administrarea de suplimente alimentare sunt factori-cheie în combaterea deficitului de calciu și, totodată, a apariției osteoporozei. Pentru persoanele care suferă deja de această afecțiune, abordarea unui stil de viață sănătos poate ajuta la ameliorarea simptomelor și la încetinirea evoluției osteoporozei.